V roce 2013 byla představena Omni dieta jako alternativa k vysoce průmyslově zpracované západní stravě, kterou mnoho lidí viní z nárůstu chronických onemocnění.

Slibuje, že obnoví hladinu vaší energie, zvrátí příznaky chronických onemocnění, a dokonce vám pomůže zhubnout 5,4 kg za pouhé 2 týdny.

Navzdory kritice odborníků, že se jedná o omezující dietu, mnoho lidí hlásí pozitivní výsledky a možná vás zajímá, zda tato dieta bude fungovat i u vás.

Tento článek se zabývá výhodami a nevýhodami Omni diety a tím, zda věda podporuje její tvrzení.

Omni Dieta podporuje konzumaci celých, nezpracovaných potravin, pravidelný pohyb a další zdravé chování. Přesto je kvůli vysokým nákladům a rozsáhlému seznamu omezení obtížné ji dlouhodobě dodržovat.

Co je to Omni dieta?

Omni dieta je způsob stravování který vymyslela registrovaná zdravotní sestra Tana Amen po celoživotním boji s chronickými zdravotními problémy a po boji s rakovinou štítné žlázy.

Když Amenová dosáhla třicítky, měla řadu zdravotních problémů, včetně hormonální nerovnováhy, inzulinové rezistence, vysoké hladiny cholesterolu a chronické únavy. Po nekonečném užívání léků se rozhodla převzít kontrolu nad svým zdravím a vyvinula Omni Dietu.

Ačkoli věřila, že vegetariánský životní styl je tou nejzdravější volbou, brzy si uvědomila, že hladina inzulínu a cholesterolu se nezlepšuje a že mnohé vegetariánské potraviny, které jedla, byly vysoce zpracované a obsahovaly dlouhý seznam nepřirozených přísad.

Poté přešla na opačný konec extrému a přijala dietu bez cukru a obilovin a živočišných bílkovin. Přestože se jí zlepšila hladina energie, měla pocit, že jí chybí základní živiny z rostlin.

Nakonec se zaměřila na vyvážený přístup, který umožňoval rostlinné i živočišné potraviny s rozumnou mírou.

Omni dieta se zaměřuje na konzumaci 70 % rostlinných potravin a 30 % bílkovin. Ačkoli bílkoviny jsou makroživiny, které pocházejí jak z rostlinných, tak z živočišných zdrojů, dieta označuje bílkovinami především libové maso.

Ačkoli dieta vítá jak rostlinné, tak živočišné produkty, má mnoho omezení. Například nejsou povoleny mléčné výrobky, lepek, cukr, sója, kukuřice, brambory a umělá sladidla.

Amenová uvádí, že dodržováním Omni diety změnila tisíce životů lidí tím, že jim snížila záněty, omezila nebo odstranila příznaky chronických onemocnění, optimalizovala funkci mozku a zlepšila pocit sytosti bez pocitu hladu.

Shrnutí

Omni dieta se skládá ze 70 % z rostlinných potravin a 30 % z bílkovin, převážně z libového masa. Dieta slibuje snížení zánětu, zvýšení funkce mozku a snížení nebo odstranění příznaků chronických onemocnění.

reklama

Jak dodržovat Omni dietu

Omni Dieta je šestitýdenní program, který se skládá ze tří fází. Fáze 1 a 2 jsou vysoce restriktivní, zatímco fáze 3 umožňuje postupné opětovné zavádění potravin.

Fáze 1

První fáze Omni diety se zaměřuje na vysazení standardní stravy, která se skládá převážně ze zpracovaných potravin s vysokým obsahem tuku a cukru.

Mezi hlavní pravidla diety patří:

  • Jezte pouze potraviny povolené v dietě.
  • Nesmí se konzumovat žádné potraviny ze seznamu zakázaných.
  • Omezte ovoce na cca 90 g denně.
  • Vyhýbejte se dezertům a dalším zakázaným položkám.
  • Pijte smoothie nahrazující jídlo, ideálně zelené smoothie Omni Diet.
  • Každé 3-4 hodiny jezte bílkoviny.
  • Pijte raději vodu než ostatní nápoje.
  • Dvakrát týdně navštivte saunu, abyste detoxikovali svůj organismus.

Během prvních 2 týdnů budete jíst potraviny jen ze seznamu povolených a vyhnete se konzumaci potravin ze seznamu zakázaných. Váš jídelníček by se měl skládat z 30 % z bílkovin (převážně libového masa), zatímco zbývajících 70 % by mělo pocházet z rostlinné stravy.

Smoothie by měly obsahovat poměr zeleniny a ovoce 4:1, nebo ideálně žádné ovoce. Měly by také obsahovat zdravý tuk a alespoň 20-30 gramů bílkovin. Recepty jsou uvedeny v knize „The Omni Diet“.

Měli byste se snažit vypít denně hodně vody. Například osoba vážící 68 kg by měla denně vypít 2,2 litru vody.

V neposlední řadě autorka diety doporučuje svým stoupencům diety, aby denně užívali doplňky stravy, jako jsou vitamin D, hořčík, probiotika a omega-3. Propaguje také řadu doplňků stravy, kterou vyvinul její manžel, Dr. Daniel Amen.

Fáze 2

Během druhé dvoutýdenní fáze, se doporučuje pokračovat v dodržování pravidel fáze 1, ale je povoleno jíst nezpracované dezerty, které neobsahují žádný přidaný cukr ani bílou mouku. Kniha uvádí seznam příkladů, třeba hořkou čokoládu.

Kromě toho se od vás očekává každodenní cvičení. Kniha doporučuje začít s 30 minutami chůze denně a postupně zvyšovat až na 30minutové cvičení celého těla, které je v knize uvedeno.

Fáze 3

Tato dvoutýdenní fáze umožňuje větší flexibilitu, pokud jde o výběr potravin, a je poslední fází programu. Dodržujete dietu z 90 %, a 10 % potravin můžete jíst ze seznamu nepovolených, ale spíš se to nedoporučuje.

Pokud si musíte dopřát „zakázanou potravinu“, doporučuje autorka dodržovat „pravidlo tří soust“, které spočívá v tom, že si ze zakázané potraviny ukousnete tři sousta, vychutnáte si ji a zbytek vyhodíte.

Je povoleno si znovu dát alkohol, ale nedoporučuje se to. Můžete vypít maximálně dvě sklenice vína o objemu 150 ml týdně, ale musíte se vyhnout všem alkoholickým nápojům, které obsahují cukr nebo lepek, jako je pivo nebo míchané koktejly.

Potraviny si smíte dopřát v době oslav, jako je svatba, narozeniny nebo výročí. Očekává se však, že si to dopředu naplánujete a vyberete si pouze jedno zakázané jídlo, které si můžete dát.

Tuto fázi byste měli dodržovat nejméně 2 týdny, ideálně však po neomezenou dobu.

Shrnutí

Omni dieta zahrnuje tři dvoutýdenní fáze, které je třeba dodržovat, abyste dosáhli pozitivních výsledku. První dvě fáze jsou nejpřísnější, zatímco poslední fáze umožňuje o něco větší flexibilitu. Třetí fázi lze dodržovat neomezeně dlouho.

Potraviny, které je vhodné zařadit a kterým se vyhnout

Povolené potraviny

Zelenina: Rukolu, artyčoky, chřest, avokádo, červenou řepu, papriku, brokolici, růžičkovou kapustu, zelí, mrkev, květák, celer, mangold, čekanku, okurku, lilek, fenykl, česnek, kapustu a salát, houby, cibuli, ředkvičky, špenát, klíčky, dýně (všechny druhy), rajčata, cukety a další.

Maso, drůbež a ryby: libové, ekologické, krmené trávou, bez hormonů a antibiotik (např. kuřecí a krůtí maso bez kůže, libové hovězí, jehněčí a vepřové maso, divoké ryby a měkkýši, jako jsou škeble, halibut, sleď, makrela, mušle, losos, krevety, pstruh a tuňák).

Proteinový prášek: hrachový nebo rýžový proteinový prášek bez cukru (slazené stévií jsou povoleny).

Vejce: vejce z bez klecových chovů (žloutky a bílky jsou povoleny).

Tuky a oleje: rostlinné oleje, jako je mandlový, kokosový, z hroznových semínek, makadamových ořechů a olivový olej (musí být organický, lisovaný za studena a nerafinovaný).

Nesolené ořechy a semena: všechny druhy jsou povoleny, včetně jejich másel.

Sladidla: povolen je pouze extrakt ze stévie v malém množství.

Nápoje: voda, zelený čaj a neslazená rostlinná mléka, jako je mandlové, kokosové, konopné a rýžové mléko.

Potraviny, které je třeba omezit

Ovoce: nejčastěji volte čerstvé nebo mražené bobulovité ovoce (maliny, borůvky, ostružiny a jahody), ostatní ovoce je povoleno příležitostně (např. jablka, meruňky, banány, meloun, třešně, dračí ovoce, hroznové víno, grapefruit, kiwi, citron, liči, limetka, mango, melouny, pomeranče, broskve, hrušky, ananas a granátová jablka).

Bezlepkové obiloviny: hnědá rýže, naklíčený chléb Ezekiel, pseudocereálie (amarant, pohanka a quinoa), ovesné vločky a tortilly.

Rostlinné bílkoviny: všechny fazole a čočka musí být před konzumací sušené, namočené přes noc a uvařené (v prvních dvou fázích nejsou povoleny).

Oleje na vaření: řepkový, kukuřičný, ghí a rostlinné oleje (snažte se je co nejvíce omezit).

Sladidla: omezte cukerné alkoholy (nejlepší je xylitol), med musí být syrový a nepasterizovaný (používejte ho v malém množství).

Káva: je povolena jedna porce kávy o objemu 150-175 ml denně před 12:00 hod.

Potraviny, kterým je třeba se vyhnout

Zelenina: brambory

Sacharidy: všechny jednoduché sacharidy (např. snídaňové cereálie, instantní ovesné vločky, většina chleba a bílá mouka, cukr, těstoviny a rýže) a obiloviny (např. ječmen, kukuřice, žito a pšenice).

živočišné bílkoviny: vepřové maso, šunka, komerčně chované hovězí a drůbeží maso, ryby chované na farmách a veškeré zpracované maso (např. slanina, luncheon meat a klobásy).

Rostlinné bílkoviny: potraviny na bázi sóji (mléko, proteinové tyčinky, proteinový prášek, oleje a vedlejší produkty atd.).

Mléčné výrobky: je třeba se vyhnout všem mléčným výrobkům (máslo, sýr, smetana, zmrzlina, mléko a jogurt).

Výrobky na bázi kukuřice: kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy, kukuřičný olej, popcorn, kukuřičný škrob a kukuřičné lupínky.

Zpracované potraviny: pečivo (např. croissanty, koblihy a muffiny), dorty a cupcakes, cukrovinky, chipsy (bramborové, zeleninové a nacho), sušenky, rychlé občerstvení, mražené večeře, nutriční tyčinky a cukrovinky bez cukru.

Sladidla: veškerý zpracovaný cukr (hnědý a bílý cukr, agáve a zpracovaný javorový sirup), umělá sladidla (např. aspartam, sacharin a sukralóza), džemy, želé a marmelády.

Nápoje: všechny druhy džusů (i 100% džusy), energetické nápoje, limonády, ovocné punče a běžné i dietní limonády.

Shrnutí

Omni dieta podporuje konzumaci celých, nezpracovaných potravin a zároveň se vyhýbá mléčným výrobkům, lepku, obilovinám, fazolím, čočce, bramborám, kukuřici, cukru a dlouhému seznamu dalších zakázaných potravin.

Může vám pomoci Omni dieta zhubnout?

Jedním z největších tvrzení diety je, že vám pomůže shodit 5,4 kg za 2 týdny.

Omni dieta se zaměřuje na celozrnné, minimálně zpracované potraviny a klade důraz na bílkoviny. Bylo prokázáno, že konzumace většího množství zeleniny bohaté na vlákninu, zdravých tuků a bílkovin podporuje hubnutí tím, že podporuje pocit sytosti při menším množství zkonzumovaných kalorií.

Vzhledem k tomu, že dieta obsahuje rozsáhlý seznam omezení, který zahrnuje mnoho ultra zpracovaných potravin s vysokým obsahem tuků a cukrů, budete jíst méně kalorií než před jejím zahájením. Také přidání většího množství pohybu do vašeho režimu dále podporuje kalorický deficit.

Přestože tato dieta klade důraz na vyhýbání se mléčným výrobkům, lepku a obilovinám, pouze některé výzkumy prokazují, že je to pro hubnutí nezbytné.

Většina výzkumů totiž naznačuje, že nejúspěšnější programy na hubnutí se zaměřují spíše na konzumaci menšího množství zpracovaných potravin a většího množství zeleniny, ovoce a celozrnných výrobků, než na úplné vyloučení určitých skupin potravin nebo makroživin.

Navzdory pozitivním změnám v jídelníčku není rychlý úbytek hmotnosti, který většina lidí na Omni dietě zažívá, způsoben pouze úbytkem břišního tuku, ale spíše kombinací úbytku vody, tuku a svalové hmoty.

Když člověk přijímá méně kalorií, začne využívat uloženou energii známou jako glykogen, která zadržuje velké množství vody – 1 gram glykogenu zadržuje 3 gramy vody. Jak tělo glykogen spaluje, uvolňuje vodu, což vede k rychlému poklesu hmotnosti.

Navíc může dojít i k malému úbytku svalové hmoty. Vzhledem k tomu, že svaly také zadržují vodu, může to vést k další ztrátě vody.

Po tomto velkém a rychlém poklesu hmotnosti dochází u většiny lidí k menšímu a stabilnějšímu úbytku hmotnosti, a to přibližně 0,45-0,9 kg týdně, což je způsobeno tím, že se tělo přizpůsobuje změně kalorického příjmu a počtu spálených kalorií.

Většina lékařských odborníků se však shoduje, že příliš rychlé hubnutí může být riskantní a v konečném důsledku vést k opětovnému nárůstu hmotnosti. Proto je nejlepší zaměřit se na pomalé, postupné hubnutí.

Nicméně zvýšení denního pohybu, konzumace menšího množství zpracovaných potravin a volba zdravějších potravin jsou pozitivní změny, které mohou časem vést k významnému úbytku hmotnosti.

Shrnutí

Tím, že budete jíst více celých, nezpracovaných potravin a pravidelně cvičit, pravděpodobně při této dietě zhubnete, zejména pokud ji budete držet dlouhodobě. Přesto je slibovaný rychlý úbytek hmotnosti s největší pravděpodobností způsoben spíše ztrátou hmotnosti vody než tuku.

Omni dieta a její výhody

Ačkoli mnoho lidí začíná Omni dietu kvůli hubnutí, existují i další potenciální výhody.

Celé, průmyslově nezpracované potraviny

Omni dieta se z velké části zaměřuje na konzumaci stravy plné celých, nezpracovaných potravin.

Většina odborníků na zdraví se shoduje, že omezení příjmu ultrazpracovaných potravin je zdraví prospěšné, protože tyto potraviny mají obvykle vysoký obsah nezdravých tuků, cukrů a prázdných kalorií.

Konzumace stravy plné zeleniny, libových bílkovin a zdravých tuků je spojena s lepšími zdravotními výsledky, jako je nižší riziko obezity, srdečních onemocnění, cukrovky, zánětů a některých typů rakoviny.

Jedna rozsáhlá studie, která sledovala 105 159 účastníků po dobu průměrně 5,2 roku, totiž zjistila, že na každých 10 % nárůstu kalorií z ultra zpracovaných potravin se u nich zvýšilo riziko kardiovaskulárních onemocnění o 12 % a riziko ischemické choroby srdeční o 13 %.

Proto každá dieta, která podporuje konzumaci většího množství celých, nezpracovaných potravin, pravděpodobně prospěje vašemu zdraví.

Žádné počítání kalorií

Pokud se budete řídit dietním návodem 70/30, neočekává se od vás, že budete počítat kalorie při omni dietě, která se zaměřuje na kvalitu živin v každém jídle, nikoliv na počet kalorií.

Vzhledem k tomu, že většina potravin v této dietě má vysoký obsah vlákniny a bílkovin, mohou vám pomoci kontrolovat hlad a příjem potravy, protože jejich trávení trvá déle. Dieta také podporuje intuitivní přístup k jídlu tím, že můžete jíst, když vám tělo signalizuje, že má hlad.

Intuitivní stravování je však nejúspěšnější, pokud nejsou zavedena žádná potravinová omezení. Vzhledem k tomu, že tato dieta má velký seznam potravin, které jsou zakázané, může být problém s výběrem potravin.

Zaměřte se na změnu životního stylu

Na rozdíl od většiny diet podporuje Omni dieta holistický přístup ke zdraví.

Kromě změny jídelníčku poskytuje autorka diety tipy pro zdravé vaření a učí čtenáře, jak si vybírat zdravé potraviny, jak číst etikety a kontrolovat porce.

Doporučuje také pravidelné cvičení, praktikování vděčnosti a techniky zvládání stresu, jako je například meditace.

Shrnutí

Omni dieta podporuje konzumaci většího množství celých, nezpracovaných potravin, které jsou spojeny s lepším zdravím a kontrolou hmotnosti. Dieta také nabádá k naslouchání přirozeným signálům těla ohledně hladu a podporuje holistický přístup ke zdraví.

Omni dieta a její nevýhody

Navzdory hlášeným úspěchům má Omni dieta mnoho nevýhod.

Velmi omezující

Ačkoli Tana Amenová slibuje snížení pocitu hladu, dieta má dlouhý seznam omezení.

Chcete-li dietu správně dodržovat, musíte vyloučit nebo výrazně omezit příjem mléčných výrobků, lepku, obilovin, cukru, škrobnaté zeleniny, fazolí, čočky a všech polotovarů a dezertů.

Pro většinu lidí to ponechává jen malý prostor pro flexibilitu a ignoruje další důležité aspekty stravování, jako je kultura, tradice a oslavy.

Například fazole a čočka tvoří u některých kulturních skupin velkou část jídelníčku, přesto se od nich velmi odrazuje.

Nejúspěšnější jsou diety, které jsou cenově dostupné, kulturně přijatelné a příjemné a které lze dodržovat dlouhodobě.

Ačkoli kniha tvrdí, že zaujímá vyvážený přístup, podporuje řadu pochybných návyků a doporučení.

Například „pravidlo tří soust“ omezuje člověka na pouhá tři sousta dezertu nebo zakázaného jídla. Ačkoli jde o to, aby si člověk vychutnal chuť bez kalorií a cukru, tento typ chování nepřispívá k rovnováze.

Kniha navíc pravidelně používá výrazy jako „toxin“ a „jed“, aby vylíčila potraviny jako škodlivé a špatné, což dále upevňuje myšlení o stravovacích návycích ve stylu „dobré versus špatné“. V konečném důsledku to může podporovat pocity viny a špatný vztah k jídlu.

Ve skutečnosti se ukázalo, že ti, kteří popisují jídlo pomocí moralistických pojmů, jako je „dobré“ a „špatné“, se chovají méně zdravě a méně se vyrovnávají se stresem než ti, kteří tyto pojmy nepoužívají.

Vzhledem k příliš restriktivní povaze diety a jejímu zaměření na očerňování jídla může vést k negativnímu vztahu k jídlu, zejména u osob s poruchami příjmu potravy v minulosti.

Drahé a nedostupné

Tana Amenová doporučuje dlouhý seznam biopotravin a doplňků stravy, které jsou obvykle dražší a pro mnohé nedostupné.

Kromě toho nedoporučuje levné potraviny, jako jsou fazole, čočka, brambory, kukuřice a mléčné výrobky, které jsou cenově výhodné a výživné.

Tato dieta také vyžaduje pravidelné používání sauny jako detoxikačního prostředku, navzdory nedostatku důkazů, že detoxikuje organismus.

Mnoho lidí nemá k sauně pravidelný přístup nebo si ji nemůže finančně dovolit, což ještě více ztěžuje dosažení úspěchu v této dietě.

Shrnutí

Omni dieta je velmi omezující, drahá a pro mnoho skupin lidí nedostupná. Navzdory tvrzení, že podporuje vyvážený životní styl, podporuje neuspořádané stravovací návyky.

Závěrem

Omni dieta se stala populární díky svému tvrzení, že představuje vyvážený přístup ke stravování.

Vyznává holistický životní styl, který se skládá z konzumace plnohodnotných potravin, pravidelného cvičení, zvládání stresu a dalších zdravých návyků.

Společně vám mohou pomoci zhubnout, zejména pokud tento typ životního stylu běžně nedodržujete.

Dieta má však mnoho omezení, která nejsou vědecky podložená a v konečném důsledku je velmi obtížné ji dlouhodobě dodržovat.

Ačkoli má dieta některé pozitivní vlastnosti, existují i jiné zdravé a udržitelnější diety.

zdroj:healthline.com

Kde koupit výrobky Keto Fit na hubnutí?

KetoFit.cz je obchod se zaměřením na proteinovou dietu. K zakoupení jsou jak jednotlivé proteinové produkty, tak praktická balení. Tato keto dieta je vyvinuta českými specialisty zejména pro ženy, které chtějí rychle zhubnout.

affiliate odkazy