Co je pilates? | Jaké jsou výhody pilates?

Co je to přesně pilates?

Pilates je forma cvičení s nízkou zátěží, jejímž cílem je budování síly, rozvoj vytrvalosti a zlepšení flexibility. Vytvořil ho Joseph Pilates, kulturista a boxer, ve dvacátých letech 20. století jako způsob rehabilitace vojáků upoutaných na lůžko za první světové války. Joseph Pilates původně svou metodu prezentoval jako umění řízeného pohybu a ve své knize Návrat do života ji nazval „controllogie“.

Nyní je Pilates (cvičební metoda) vnímán jako cvičení celého těla se silným důrazem na základní svalstvo, které se řídí několika klíčovými principy, mezi něž patří dech, koncentrace, kontrola, přesnost a plynulost. Většina moderních lekcí pilates probíhá na podložce nebo na reformeru, stroji s pružinami, který se inspiroval Pilatesovou prací s veterány. Hlavní rozdíl je v tom, jak se zde používá odpor (ale o tom až později).

Ať tak či onak, pilates je vynikající metoda pro křížový trénink těla, rehabilitaci a prevenci zranění. Existuje velké množství modifikací této metody, díky nimž je cvičení použitelné pro všechna pohlaví a věkové kategorie, a lze ho vystupňovat pro profesionální sportovce a zmírnit pro klienty po operacích a seniory.

Přínosy pilates jsou dobře zdokumentovány, od zlepšení držení těla a prevence zranění přes posílení kostí a snížení příznaků deprese, úzkosti a únavy až po zvýšení energie. A není mnoho nevýhod. Ano, reformery (stroje na pilates) a lekce založené na reformerech mohou být drahé (a nováčci potřebují dohled zkušeného cvičitele), ale podložka Pilates je výborně dostupná a lze ji používat kdekoli. Pozor, toto cvičení nemá žádné větší kardio účinky, takže je důležité zařadit do své kondiční přípravy jiné aerobní cvičení.

Jak se pilates liší od jógy a vysoce intenzivního intervalového tréninku

Pilates, jóga a vysoce intenzivní intervalový trénink jsou cvičení s dlouhou tradici a mnoha zdravotními přínosy, včetně fyzických a psychických a mají mnoho různých významů. Rozhodně je však nelze mezi sebou zaměňovat.

Jóga a pilates mají společné zaměření na dech, ale jóga je tradičně meditativní cvičení zaměřené na zklidnění těla a mysli. V pilates je spojení mysli, těla a dechu důležité, protože pokud se naučíme více o svém těle přemýšlet, jaké svaly vlastně zapojujeme, když děláme nějaký pohyb, můžeme lépe dosáhnout svých cílů. A zatímco konečnými cíli jógy (obecně) jsou spojená s dechem a zklidnění mysli, cíle pilates jsou především fyzické (rovnováha, stabilita, flexibilita atd.).

Na druhou stranu vysoce intenzivní intervalový trénink se od pilates velmi liší. Intenzivní intervalový trénink je zaměřen na vysokou intenzitu a často zahrnuje kardio cvičení s vysokou zátěží a střídání období cvičení a odpočinku nebo regenerace. Pilates je naproti tomu nízkoenergetická forma cvičení, jejímž cílem je vybudovat zdravé tělo pomocí přesných, kontrolovaných pohybů a dýchání. U pilates platí, že čím cílevědoměji cvičíte, tím větší přínosy zaznamenáte.

Je pilates silový trénink?

Krátká odpověď je Ano. Silový trénink je také známý jako odporový trénink, tedy jakýkoli typ cvičení, při kterém se svaly stahují proti vnějšímu odporu, což může vést k nárůstu síly a výkonu vašich svalů.

Cvičení na podložce Pilates využívá k budování svalů gravitaci, zatímco cvičení na strojích Pilates využívá k budování svalů především odpor pružin. Na podlaze je odporem váha vašeho těla, zatímco stroj umožňuje zesílení nebo snížení tohoto odporu.

Během tradičního posilování se můžete zaměřit na určité větší svaly, pilates více funguje jako silový trénink tím, že trénuje spíš malé stabilizační svaly, aby pracovaly ve spojení s většími svalovými skupinami, čímž se vaše tělo celkově zefektivní.

Navíc to funguje velmi dobře. Studie z roku 2010 publikovaná v časopise Journal of Strength & Conditioning Research zjistila, že lidé, kteří se věnovali pilates dvakrát týdně po dobu 12 týdnů jednu hodinu, zaznamenali výrazné zvýšení vytrvalosti břišních svalů, flexibility hamstringů (svaly zadní strany stehen) a svalové vytrvalosti horní části těla. Podle studie z roku 2018 publikované v časopise Journal of Exercise Rehabilitation se u těch, kteří cvičili jednu hodinu pilates třikrát týdně po dobu osmi týdnů, zlepšilo skóre ve funkčním pohybovém screeningu (který měří rovnováhu, stabilitu, pohyblivost a další) více než u těch, kteří místo toho cvičili jógu.

Jak zařadit pilates do svého tréninkového programu?

Pokud ještě necvičíte pravidelně, může vám toto cvičení pomoci zlepšit klíčové oblasti vaší fyzické kondice i když se mu nebudete věnovat tak často. Pilates buduje svaly i uvědomění si vlastního těla, takže skvěle doplňuje kardio cvičení a vysoce zátěžové aktivity, jako je například běh. Cviky pilates na podložce jsou skvělým způsobem, jak procvičit základní svalstvo, a lze je snadno přidat k jakékoli fitness rutině.

Může být těžké zařadit nové druhy cvičení, pokud již dodržujete váš stávající tréninkový plán, ale přidáním cvičení pilates i jednou týdně může zvýšit efektivitu ostatních tréninků. V opačném případě cvičte pilates jednou za několik dní jako doplněk, abyste udrželi rovnováhu svého těla, nebo ho používejte denně jako svůj hlavní trénink.

Nezapomeňte, že stejně jako u všech forem cvičení je klíčová důslednost. Čím více času strávíte cvičením pilates, tím lépe si osvojíte klíčové principy, jako je kontrola a přesnost a tím více výhod tohoto cvičení uvidíte.

zdroj:tonal.com

Kde koupit výrobky Keto Fit?

KetoFit.cz je obchod se zaměřením na proteinovou dietu. K zakoupení jsou jak jednotlivé proteinové produkty, tak praktická balení. Tato keto dieta je vyvinuta českými specialisty zejména pro ženy, které chtějí rychle zhubnout.

8aa40716imp

affiliate odkazy

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *