Co je to ketóza a je zdravá? 6 věcí které byste měli vědět

Ketóza je zvýšená hladina ketolátek v těle. Ke zvýšené tvorbě ketolátek dochází v několika situacích, mimo jiné při dodržování diety s velmi nízkým obsahem sacharidů.

Za normálních okolností vaše tělo k získávání energie raději využívá krevní cukr, nazývaný také glukóza. Během ketózy však vaše tělo získává více energie z ketonů, které se vyrábějí z tuků.

Ačkoli se výzkumy různí, ketóza může mít několik zdravotních výhod, například méně záchvatů u dětí s epilepsií, snížení hmotnosti a lepší kontrolu hladiny cukru v krvi.

Nicméně tato dieta může být náročná na dodržování a nemusí být vhodná pro každého. Proto si možná kladete otázku, zda byste ji měli vyzkoušet.

Tento článek vysvětluje vše, co potřebujete vědět o ketóze, jejích údajných výhodách, nevýhodách a rizicích.

Co je to ketóza?

Ketóza je metabolický stav, kdy je v krvi vysoká koncentrace ketonů, konkrétně beta-hydroxybutyrátu.

Nastává, když vaše tělo začne používat tuk jako hlavní zdroj paliva kvůli omezenému přístupu ke glukóze neboli krevnímu cukru, což je obvykle způsobeno vyhladověním, půstem nebo dodržováním diety s velmi nízkým obsahem sacharidů.

Mnoho buněk v těle používá jako palivo raději glukózu. Když tělo nemá dostatek glukózy pro zásobování těchto buněk, sníží se hladina hormonu inzulínu, což způsobí, že se z tukových zásob v těle ve velkém množství uvolňují mastné kyseliny.

Mnoho těchto mastných kyselin je transportováno do jater, kde jsou oxidovány a přeměněny na ketony, nazývané také ketolátky. Ty jsou pak využívány jako alternativní zdroj energie v celém těle.

Na rozdíl od mastných kyselin mohou ketony procházet hematoencefalickou bariérou a dodávat energii mozku i bez glukózy.

SHRNUTÍ

Ketóza je metabolický stav, kdy se ketony stávají důležitým zdrojem energie pro tělo a mozek. Dochází k ní při nízkém příjmu sacharidů a nízké hladině inzulínu.

Ketóza a ketogenní dieta

Abyste se dostali do stavu ketózy, možná budete muset sníst méně než 50 gramů sacharidů denně, někdy jen 20 gramů. Přesný příjem sacharidů, který vyvolá ketózu, se u každého jedince liší.

Abyste toho dosáhli, musíte ze svého jídelníčku odstranit nebo výrazně omezit většinu potravin bohatých na sacharidy, včetně:

  • obiloviny
  • luštěniny
  • brambory
  • ovoce
  • sladkosti
  • sladké nealkoholické nápoje a nápoje slazené cukrem
  • koření a omáčky obsahující cukr, jako je například kečup

Pro představu, 1 krajíc chleba (32 gramů) obsahuje zhruba 15 gramů sacharidů, zatímco 1 hrnek (186 gramů) vařené rýže obsahuje přibližně 53 gramů sacharidů.

Pro dodržování keto diety se lidé mohou rozhodnout mimo jiné proto, aby zhubli, lépe zvládali hladinu cukru v krvi nebo snížili výskyt záchvatů souvisejících s epilepsií.

SHRNUTÍ

Ketózy dosáhnete, když nebudete jíst více než 20-50 gramů sacharidů denně. Tato dieta se běžně označuje jako ketogenní dieta.

Ketóza a její příznaky

Pokud cíleně držíte ketogenní dietu, možná vás zajímá, zda jste již dosáhli ketózy. Zde jsou některé běžné příznaky a symptomy:

  • zápach z úst, který je způsoben ketony zvanými aceton
  • úbytek hmotnosti
  • snížená chuť k jídlu
  • bolest hlavy
  • nevolnost
  • mozková mlha (pocit vyčerpání, zmatenosti a nedostatečné koncentrace)
  • únava

Je běžné, že člověk, který s ketózou začíná, pociťuje nesčetné množství příznaků známých jako „keto chřipka“, je to bolest hlavy, únava a žaludeční nevolnost.

Chcete-li s jistotou vědět, že jste v ketóze, je nejlepší zkontrolovat si hladinu ketolátek v krvi pomocí měřiče moči nebo krve. Ketózy jste dosáhli, pokud se hodnota ketolátek v krvi pohybuje mezi 0,5-3,0 milimoly na litr (mmol/l).

SHRNUTÍ

Mezi běžné příznaky ketózy patří zápach z úst, úbytek hmotnosti, snížená chuť k jídlu a dočasná únava nebo mozková mlha. Nejlepším způsobem, jak si být jistý, je testování hladiny ketolátek v krvi.

Ketóza a její zdravotní výhody

Pobyt v ketóze má některé potenciální zdravotní výhody, zejména dlouhodobé. Přesto je třeba poznamenat, že ne všichni odborníci se shodují a mnozí volají po kvalitnějším výzkumu.

Epilepsie

Epilepsie je onemocnění mozku charakterizované opakujícími se záchvaty. Jedná se o neurologické onemocnění, kterým trpí přibližně 50 milionů lidí na celém světě.

Většina lidí s epilepsií užívá ke zvládání záchvatů léky, ačkoli tato možnost léčby je přibližně u 30 % lidí neúčinná.

Na počátku 20. let 20. století byla zavedena ketogenní dieta jako léčba epilepsie u těch, kteří nereagovali na léčbu léky.

Dieta se používala především u dětí. Mnoho studií u dětí i dospělých s epilepsií zjistilo, že může výrazně snížit počet záchvatů a někdy dokonce způsobit remisi.

Přesto je tato dieta obtížná na dlouhodobé dodržování a obvykle je vyhrazena pro osoby, které nereagují na konvenční léčbu.

Úbytek hmotnosti

V posledních letech vzrostla popularita keto diety pro její potenciál podporovat hubnutí.

Při dietě s velmi nízkým obsahem sacharidů se tělo spoléhá na ketony pocházející z tuků, které se vytvářejí v játrech jako palivo. Postupem času to může vést k významnému úbytku hmotnosti a tuku.

Navíc mají lidé při ketogenní dietě tendenci cítit menší hlad a větší sytost, což se přičítá ketóze. Z tohoto důvodu je při dodržování diety obecně zbytečné počítat kalorie.

Je však všeobecně známo, že pro dlouhodobý úspěch je rozhodující přísné dodržování této diety. Pro některé jedince může být snadné držet ketogenní dietu, zatímco pro jiné může být dlouhodobě neudržitelná.

Za zmínku také stojí, že některé výzkumy naznačují, že keto dieta nemusí být nejlepším způsobem, jak zhubnout.

Například jeden výzkum došel k závěru, že hubnutí nepodporuje více než jiné diety. Kromě toho se zjistilo, že pravděpodobně nemá specifické výhody pro lidi s metabolickými poruchami, jako je cukrovka.

461db038imp

reklama

Diabetes 2. typu

Dodržování ketogenní diety může být prospěšné pro osoby s cukrovkou. Výzkum ukázal, že dodržování ketogenní diety je účinnou strategií pro regulaci hladiny cukru v krvi u osob s diabetem 2. typu.

Může být účinná i pro osoby s diabetem 1. typu. Opět však platí, že dodržování ketogenní diety může být dlouhodobě obtížné, takže pro mnoho lidí s tímto onemocněním nemusí představovat vhodnou dietu. Navíc by vás mohla vystavit většímu riziku hypoglykémie neboli nízké hladiny cukru v krvi.

V konečném důsledku je důležité úzce spolupracovat s odborníkem nebo lékařem. Ten vám pomůže najít způsob léčby cukrovky, který bude vyhovovat vašemu zdravotnímu stavu, životnímu stylu a vaším preferencím.

SHRNUTÍ

Ketogenní dieta může být účinnou strategií pro léčbu epilepsie, diabetu 2. typu a snižování hmotnosti. Tato dieta je však náročná na dlouhodobé dodržování a nemusí být vhodná pro každého.

Ketóza a její nevýhody a rizika

Ketogenní dieta může přinášet některé výhody, ale může také vyvolat několik vedlejších účinků a není vhodná pro každého.

Mezi krátkodobé vedlejší účinky patří bolest hlavy, únava, zácpa, dehydratace a zápach z úst. Ty obvykle odezní během několika dnů nebo týdnů od zahájení diety.

Dieta je také spojena s rizikem vzniku ledvinových kamenů, vysoké hladiny LDL (špatného) cholesterolu a nedostatku živin.

Navíc vzhledem k tomu, že dieta je vysoce restriktivní, nemusí být vhodná pro osoby, které trpěly poruchami příjmu potravy. Také dodržování takto přísné diety může pro některé lidi znamenat sociální izolaci, protože možnosti stravování mimo domov jsou značně omezené.

Stejně tak je důležité si uvědomit, že u kojících matek, které drží nízkosacharidovou nebo keto dietu, byly zaznamenány případy ketoacidózy, což je potenciálně život ohrožující stav. Pokud kojíte, poraďte se před vyzkoušením této diety s vaším lékařem.

Lidé, kteří užívají hypoglykemika nebo léky na snížení hladiny cukru v krvi, by se před vyzkoušením ketogenní diety měli také poradit s lékařem, protože může snížit jejich potřebu přijmu léků.

Ketogenní dieta bývá často ochuzena o vlákninu. Z tohoto důvodu je dobré jíst hodně zeleniny s vysokým obsahem vlákniny a nízkým obsahem sacharidů, aby se udrželo dobré zdraví zažívacího traktu a zabránilo se zácpě.

A konečně, i když některým lidem ketogenní dieta vyhovuje, pro většinu lidí není nezbytná. Pokud nechcete, nemusíte dietu zkoušet, abyste zhubli nebo zvládli cukrovku.

Pokud máte zájem přejít na dietu s velmi nízkým obsahem sacharidů, poraďte se nejprve raději se svým lékařem nebo odborníkem.

SHRNUTÍ

Ketogenní dieta není vhodná a bezpečná pro každého. Před zahájením ketogenní diety se raději poraďte se svým lékařem.

Ketóza a ketoacidóza, jaký je v tom rozdíl

Lidé často zaměňují ketózu a ketoacidózu. Zatímco ketóza je normální součástí metabolismu, ketoacidóza je nebezpečný metabolický stav, který může být smrtelný, pokud se neléčí.

Při ketoacidóze je krevní oběh zaplaven extrémně vysokým množstvím glukózy a ketonů. Tím se krev stává kyselou, což ohrožuje život.

Ketoacidóza je nejčastěji spojena s nekontrolovaným diabetem 1. typu. Může se vyskytnout také u osob s cukrovkou 2. typu nebo u osob kteří nadměrně konzumují alkohol.

Mezi příznaky ketoacidózy patří mimo jiné:

  • nadměrná žízeň nebo sucho v ústech
  • časté močení
  • hyperglykémie neboli vysoká hladina cukru v krvi
  • vysoké hladiny ketonů v krvi (> 3 mmol/l)
  • slabost
  • nevolnost
  • zvracení
  • zmatenost
  • potíže s dýcháním

Jestliže se u vás vyskytnou tyto příznaky, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc.

SHRNUTÍ

Ketóza je přirozený metabolický stav způsobený konzumací stravy s velmi nízkým obsahem sacharidů, zatímco ketoacidóza je život ohrožující stav, který vyžaduje okamžitou lékařskou pomoc.

Závěrem

Ketóza je metabolický stav, kterého můžete dosáhnout dodržováním ketogenní diety.

Mezi možné přínosy ketózy patří snížení hmotnosti, zlepšená regulace hladiny cukru v krvi a snížení počtu záchvatů u dětí s epilepsií.

Dodržování přísné ketogenní diety k navození ketózy však může být obtížné a může vést k nežádoucím krátkodobým vedlejším účinkům, jako jsou bolesti hlavy, žaludeční nevolnost, dehydratace a zápach z úst.

Mezi dlouhodobé vedlejší účinky mohou patřit ledvinové kameny, zvýšený LDL (špatný) cholesterol a nedostatek živin.

Zatímco pro některé lidi může být ketogenní dieta příjemná a prospěšná, pro jiné to platit nemusí. Proto se před jejím vyzkoušením poraďte s odborníkem na výživu nebo lékařem.

zdroj:healthline.com

Kde koupit výrobky Keto Fit na hubnutí?

KetoFit.cz je obchod se zaměřením na proteinovou dietu. K zakoupení jsou jak jednotlivé proteinové produkty, tak praktická balení. Tato keto dieta je vyvinuta českými specialisty zejména pro ženy, které chtějí rychle zhubnout.

4673499dimp

affiliate odkazy

2 komentáře: „Co je to ketóza a je zdravá? 6 věcí které byste měli vědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.