Co obsahuje arašídové máslo? Je vůbec zdravé?

Arašídové máslo je jednou z nejoblíbenějších pomazánek na světě. Pro mnoho milovníků arašídového másla má lahodnou chuť a jeho konzistence je prostě úžasná, zejména způsob, jakým se lepí na střechu úst, než se rozpustí.

Ne každý si ovšem na arašídech může pochutnat. Někteří lidé jsou na arašídy alergičtí a pro malé procento populace mohou být dokonce smrtelně nebezpečné.

Je vůbec zdravé? Pojďme to zjistit.

Je dobrým zdrojem bílkovin

Arašídové máslo je relativně vyrovnaným zdrojem energie a poskytuje nám veškeré tři hlavní makroživiny. Porce arašídového másla o hmotnosti 100 gramů obsahuje:

Sacharidy: Z toho 5 gramů tvoří vláknina: 22 gramů sacharidů (14 % kalorií).

Bílkoviny: 22,5 gramů bílkovin (14 % kalorií), což je ve srovnání s většinou ostatních rostlinných potravin poměrně hodně.

Tuky: 51 gramů tuků, celkem asi 72 % kalorií

Přestože je arašídové máslo poměrně bohaté na bílkoviny, obsahuje málo esenciální aminokyseliny methioninu.

Arašídy patří do skupiny luštěnin, kam patří také fazole, hrách a čočka. Luštěninové bílkoviny mají ve srovnání s živočišnými bílkovinami mnohem nižší obsah metioninu a cysteinu.

Nedostatek metioninu je obvykle spojen s celkovým nedostatkem bílkovin nebo s některými chorobnými stavy. U lidí, kteří jsou celkově zdraví, je nedostatek metioninu velmi vzácný.

Na druhou stranu se má za to, že nízký příjem methioninu má i některé zdraví prospěšné účinky. Studie ukázaly, že může prodloužit délku života potkanů a myší, ale není jasné, zda stejným způsobem funguje i u lidí.

Shrnutí

Arašídové máslo obsahuje přibližně 25 % bílkovin, což z něj činí vynikající zdroj bílkovin rostlinného původu. Má však nízký obsah esenciální aminokyseliny methioninu.

Arašídové máslo má nízký obsah sacharidů

Čisté arašídové máslo obsahuje pouze 20 % sacharidů, takže je vhodné pro nízkosacharidovou dietu.

Způsobuje také velmi nízký vzestup hladiny cukru v krvi, díky čemuž je vhodnou volbou pro lidi s diabetem 2. typu.

Jeden rozsáhlý přehled osmi studií zjistil, že dlouhodobém horizontu je pravidelná konzumace arašídového másla spojena s nižším rizikem vzniku diabetu 2. typu.

Tyto výhody byly částečně přičítány kyselině olejové, jednomu z hlavních tuků obsažených v arašídech. Svou roli mohou hrát také antioxidanty.

Shrnutí

Arašídy mají nízký obsah sacharidů a jsou vhodné pro lidi s cukrovkou 2. typu nebo pro ty, kteří drží dietu s nízkým obsahem sacharidů.

arasidove maslo
Co obsahuje arašídové máslo? Je vůbec zdravé? 1
arasidy
Co obsahuje arašídové máslo? Je vůbec zdravé? 2

Arašídové máslo má vysoký obsah zdravých tuků

Protože arašídové máslo má vysoký obsah tuku, obsahuje jedna porce o hmotnosti 3,5 unce (100 gramů) pořádnou dávku 597 kalorií.

I přes vysoký obsah kalorií je konzumace přiměřeného množství čistého arašídového másla nebo celých arašídů při redukční dietě naprosto v pořádku.

A protože arašídové máslo je bohaté na zdraví prospěšné tuky a je dobrým zdrojem bílkovin, může být dobrou volbou pro vegetariány nebo ty, kteří jsou na rostlinné stravě, aby ho v umírněné míře zařadili do svého jídelníčku.

Polovinu tuku v arašídovém másle tvoří kyselina olejová, zdravý typ mononenasyceného tuku, který se ve velkém množství vyskytuje také v olivovém oleji.

Kyselina olejová je spojována s řadou zdraví prospěšných účinků, jako je například lepší citlivost na inzulín.

Arašídové máslo obsahuje také určité množství kyseliny linolové, esenciální omega-6 mastné kyseliny, která je hojně zastoupena ve většině rostlinných olejů.

Některé studie naznačují, že vysoký příjem omega-6 mastných kyselin ve srovnání s omega-3 může zvyšovat zánět a riziko chronických onemocnění.

Ne všichni vědci jsou však o tom přesvědčeni. Kvalitnější studie ukazují, že kyselina linolová nezvyšuje hladinu zánětlivých markerů v krvi, což tuto teorii zpochybňuje.

Shrnutí

Čisté arašídové máslo je dobrým zdrojem zdravých tuků. Někteří lidé se sice obávají obsahu kyseliny linolové omega-6, ale důkazy, které by jejich obavy ospravedlňovaly, jsou poměrně kusé.

Arašídové máslo je bohaté na vitamíny a minerály

Burákové máslo je poměrně výživné. Jedna porce o hmotnosti 100 gramů obsahuje mnoho vitamínů a minerálů.

Například:

  • vitamín E: 60 % (doporučené denní dávky)
  • vitamín B3: 84 % (doporučené denní dávky)
  • vitamín B6: 29 % (doporučené denní dávky)
  • Mangan: 65 % (doporučené denní dávky)

Uvědomte si však, že se jedná o porci o hmotnosti 100 gramů, která má celkem 597 kalorií. V poměru ke kalorii není arašídové máslo tak výživné ve srovnání s nízkokalorickými rostlinnými potravinami, jako je špenát nebo brokolice.

Shrnutí

Arašídové máslo má sice vysoký obsah zdravých vitamínů a minerálů, ale obsahuje také značné množství kalorií.

Je bohaté na antioxidanty

Jako většina potravin obsahuje arašídové máslo více než jen základní vitamíny a minerály. Obsahuje také spoustu dalších biologicky aktivních živin, které mohou být zdraví prospěšné.

Arašídové máslo je poměrně bohaté na antioxidanty, jako je kyselina p-kumarová, která může snižovat výskyt artritidy (pokusy na zvířatech).

Obsahuje také určité množství resveratrolu, který je spojován s nižším rizikem srdečních onemocnění a dalších chronických chorob u zvířat.

Resveratrol má mnoho dalších potenciálních přínosů, i když důkazy prospěšnosti pro lidi nejsou stále plně zdokumentovány.

Shrnutí

Arašídové máslo je bohaté na antioxidanty, včetně p-kumarinu a resveratrolu. Tyto rostlinné sloučeniny jsou spojovány s různými zdravotními účinky u zvířat.

Potenciální zdroj aflatoxinů

Ačkoli je arašídové máslo poměrně výživné, nezpracované arašídové máslo může obsahovat i látky, které mohou být škodlivé, včetně aflatoxinů.

Je to proto, že arašídy rostou pod zemí, kde mohou být napadeny široce rozšířenou plísní zvanou Aspergillus. Tato plíseň je zdrojem aflatoxinů, které jsou považovány za zdraví škodlivé.

Ve Spojených státech a Evropě nejsou zaznamenány žádné případy onemocnění související s aflatoxiny. Existují však určité obavy z dlouhodobých zdravotních účinků aflatoxinů, zejména v rozvojových zemích.

Některé studie na lidech provedené v rozvojových zemích totiž spojují expozici aflatoxinům s rakovinou jater, zpomalením růstu u dětí a opožděním mentálního vývoje.

Při zpracování arašídů na arašídové máslo lze naštěstí množství aflatoxinů přítomných v konečném výrobku výrazně snížit, navíc se množství aflatoxinů v potravinách pečlivě sleduje a dbá na to, aby nepřekračovalo doporučené limity.

Závěrem

Arašídové máslo má mnoho dobrých vlastností, ale také několik negativních. Je poměrně bohaté na živiny a je slušným zdrojem bílkovin. Obsahuje také hodně vlákniny, vitamínů a minerálů, i když se to nezdá tak významné, když vezmeme v úvahu vysokou kalorickou zátěž.

Zařazení mírného množství arašídového másla do zdravého jídelníčku je naprosto v pořádku. Hlavním problémem arašídového másla je však to, že je neuvěřitelně těžké mu odolat.

zdroj:healthline.com

Jeden myslel na “Co obsahuje arašídové máslo? Je vůbec zdravé?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.