Již několik let je hvězdou zeleninových produktů jedna plodina, která zastiňuje všechny ostatní. I když se vám možná vybaví kapusta nebo dokonce batáty, ve skutečnosti je držitelem tohoto impozantního titulu květák.  

Pokud si myslíte, že ho jíte až příliš, není to nic špatného. Tato brukvovitá zelenina, je jednou z nejoblíbenějších zelenin díky nízkým hodnotám sacharidů a kalorií a také díky své nesmírné všestrannosti. Je těžké vymyslet jídlo, do kterého by se květák nedal použít. 

 Ať už dáváte přednost bílému, zelenému, fialovému nebo jakémukoli jinému druhu zeleniny, květák se osvědčil jako přesvědčivá alternativa k tradičním surovinám a dnes se z něj pravidelně připravuje skoro vše.  

Tato zelenina není jen velmi zdravou možností pro ty, kteří chtějí omezit sacharidy a kalorie. Je také skvělým zdrojem rostlinných látek, které snižují riziko některých onemocnění, včetně rakoviny. Jste připraveni se ponořit do všech úžasných výhod květáku? Níže popisujeme vše, co potřebujete vědět o prospěšnosti a výživových hodnotách květáku. 

Jak vypadají nutriční hodnoty květáku? 

Je bohatý na živiny, včetně vlákniny, vitaminu C, vitaminu K, vitaminu B6 a kyseliny listové, a navíc má poměrně málo kalorií a vysoký obsah vody. 

Středně velká hlavička květáku obsahuje přibližně 146 kalorií, 29 gramů sacharidů, 1,6 gramu tuku, 12 gramů vlákniny, 11 gramů cukru, 11 gramů bílkovin a 176 mg sodíku. Tyto hodnoty se samozřejmě liší v závislosti na přípravě a všech použitých přísad, ale výživová hodnota této zeleniny z ní dělá zajímavý doplněk téměř každého jídelníčku. 

Jaké jsou výhody konzumace květáku? 

Zde se podíváme na devět nejvýznamnějších výhod této zeleniny. 

1. Květák má vysoký obsah vlákniny.

Není žádným tajemstvím, že vláknina je nezbytnou součástí každého jídelníčku nebo že může být velkým přínosem pro celkové zdraví, naštěstí pro nás je na ni květák bohatý. Pouhý jeden kousek květáku splní 10 % denní potřeby vlákniny a tím pádem tato zelenina může snížit riziko různých onemocnění, včetně srdečních chorob a cukrovky. Jeho pravidelná konzumace je také vynikajícím způsobem, jak obecně podpořit zdraví trávicího traktu a srdce. 

2. Je dobrým zdrojem cholinu.

Cholin je látka, která hraje roli ve funkci nervového systému a metabolismu, a dostatečný příjem cholinu může pomáhat i při fungování paměti. Mnoho lidí má této živiny nedostatek, protože ji obsahuje poměrně málo potravin, ale jedna porce květáku obsahuje asi 11 % denní potřeby. 

3. Podporuje váš imunitní systém.

Ne nadarmo se vitamín C stal v posledních letech tak žhavým tématem, protože svět upřednostňuje imunitu tváří v tvář rozšířenými nemocemi. Tento antioxidant je dobře známý pro své protizánětlivé účinky a schopnost posilovat imunitní funkce, a květák je pověstný jeho vysokým obsahem. 

4. Má vysoký obsah vitaminu K.

Vitamín K pravděpodobně znáte méně než mnohé jiné vitamíny, ale věřte nám, že je stejně důležitý. Tento v tucích rozpustný vitamin hraje zásadní roli v metabolismu kostí, regulaci hladiny vápníku v krvi a srážlivosti krve, což znamená, že pomáhá vašemu tělu hojit se z jakéhokoli zranění. A květák nabízí zhruba 20 % doporučené denní dávky vitaminu K, takže vám vaše tělo za jeho konzumaci určitě poděkuje. 

5. Květák pomáhá při hubnutí.

Každá porce obsahuje pouze 25 kalorií, a proto je tato zelenina ideální pro každého, kdo chce zhubnout. Kromě toho, že je bohatý na vlákninu, která může zpomalit trávení a zajistit delší pocit sytosti, má velmi vysoký obsah vody. Květák, jehož 92 % hmotnosti tvoří voda, může pomoci udržet tělo hydratované, a když se přidá ke správnému jídelníčku, pomůže vám i zhubnout. 

6. Přispívá ke snížení rizika vzniku rakoviny.

Obsahuje fytonutrienty, látky obsažené v rostlinách, které jsou spojovány s ochranou proti chronickým onemocněním, včetně rakoviny. Tato zelenina se může pochlubit vysokým obsahem glukosinolátů a izothiokyanátů, dvou skupin antioxidantů, u nichž bylo prokázáno, že snižují výskyt rakoviny a chrání zejména před rakovinou prsu, tlustého střeva, plic a prostaty. 

7.Obsahuje téměř všechny živiny, které potřebujete.

Málokdy se stane, že by jedna potravina pokryla téměř všechny nutriční potřeby vašeho těla, ale květák to dokáže. Když pomineme vitaminy B, C a K, je tato brukvovitá zelenina vynikajícím zdrojem kyseliny listové, draslíku, hořčíku, fosforu a dalších minerálních látek, které potřebujete k udržení celkového zdraví. 

8. Je dobrou alternativou k obilovinám.

Ať už držíte nízkosacharidovou dietu a snažíte se vyřadit obiloviny, nebo jen doufáte, že se vám podaří zvýšit příjem zeleniny, může vám být velkým pomocníkem. Obsahuje přibližně devětkrát méně sacharidů než rýže a nespočet dalších vitamínů a živin, takže je vynikající alternativou k tradičním obilovinám. Rýži a těstoviny na bázi květáku dnes najdete v mnoha obchodech s potravinami nebo můžete vyzkoušet recepty, jako je květáková pizza, květáková kaše a květákové tortilly. 

9. Je neuvěřitelně všestranný.

Květák je všestranný, sytý a použitelný v obrovském množství receptů, a to zejména v rámci rostlinné stravy. Můžete ho proměnit ve steak, dip nebo kaši. Lze ho zapékat, péct vcelku nebo ho očistit do omáčky na těstoviny. Možnosti jsou nekonečné! Zeleninu můžete jíst také syrovou nebo jednoduše opečenou, dušenou či jako soté. 

zdroj:Women’s Health