Zdravý životní styl:5 tipů na delší život

Vědci z Harvard T. H. Chan School of Public Health provedli rozsáhlou studii vlivu zdravotních návyků na délku života, přičemž použili údaje ze známých studií Nurses‘ Health Study (NHS) a Health Professionals Follow-up Study (HPFS). To znamená, že měli k dispozici údaje o obrovském počtu lidí za velmi dlouhé časové období. Studie NHS zahrnovala více než 78 000 žen a sledovala je od roku 1980 do roku 2014. HPFS zahrnovala více než 40 000 mužů a sledovala je od roku 1986 do roku 2014. To je více než 120 000 účastníků, 34 let údajů u žen a 28 let údajů u mužů.

Výzkumníci zkoumali údaje NHS a HPFS o stravě, fyzické aktivitě, tělesné hmotnosti, kouření a konzumaci alkoholu, které byly získány z pravidelně zadávaných, validovaných dotazníků.

Co je to vlastně zdravý životní styl?

Těchto pět oblastí bylo vybráno proto, že předchozí studie prokázaly, že mají velký vliv na riziko předčasného úmrtí. Zde je uvedeno, jak byly tyto zdravé návyky definovány a měřeny:

  1. Zdravá strava, která byla vypočtena a hodnocena na základě uváděného příjmu zdravých potravin, jako je zelenina, ovoce, ořechy, celozrnné výrobky, zdravé tuky a omega-3 mastné kyseliny, a nezdravých potravin, jako je červené a zpracované maso, nápoje slazené cukrem, transmastné kyseliny a sodík.
  2. Zdravá úroveň fyzické aktivity, která byla měřena jako alespoň 30 minut denně středně intenzivní až intenzivní aktivity denně.
  3. Zdravá tělesná hmotnost, definovaná jako normální index tělesné hmotnosti (BMI), který se pohybuje mezi 18,5 a 24,9.
  4. Kouření, no, neexistuje žádné zdravé množství kouření. „Zdravé“ zde znamená, že nikdy nekouřili.
  5. Střídmý příjem alkoholu, který byl měřen jako 5 až 15 gramů denně u žen a 5 až 30 gramů denně u mužů. Obecně platí, že jeden nápoj obsahuje asi 14 gramů čistého alkoholu.

Výzkumníci se zabývali také údaji o věku, etnické příslušnosti a užívání léků, jakož i srovnávacími údaji z National Health and Nutrition Examination Surveys a Wide-Ranging Online Data for Epidemiologic Research Centra pro kontrolu a prevenci nemocí.

5 tipu na delsi zivot

Má zdravý životní styl nějaký význam?

Ukazuje se, že zdravé návyky mají velký význam. Podle této analýzy se lidé, kteří splňovali kritéria pro všech pět návyků, těšili výrazně, působivě delšímu životu než ti, kteří neměli žádný: 14 let u žen a 12 let u mužů (pokud měli tyto návyky ve věku 50 let). U lidí, kteří neměli žádný z těchto návyků, byla mnohem vyšší pravděpodobnost, že předčasně zemřou na rakovinu nebo kardiovaskulární onemocnění.

Výzkumníci studie také vypočítali očekávanou délku života podle toho, kolik z těchto pěti zdravých návyků lidé měli. Pouze jeden zdravý návyk (a nezáleželo na tom, který) … pouze jeden … prodloužil očekávanou délku života o dva roky u mužů i žen. Není překvapivé, že čím více zdravých návyků lidé měli, tím delší byla jejich délka života. Tohle je jedna z těch situací, kdy bych si přál, abych vám mohl přetisknout jejich grafy, protože jsou tak skvělé. (Ale pokud jste velmi zvědaví, článek je k dispozici online a grafy jsou na straně 7. Podívejte se na graf B, „Odhadovaná délka života v 50 letech podle počtu nízkorizikových faktorů“).

To je obrovské. A potvrzuje to předchozí podobné výzkumy – spoustu předchozích podobných výzkumů. Studie z roku 2017 využívající údaje ze studie Health and Retirement Study zjistila, že lidé starší 50 let, kteří měli normální hmotnost, nikdy nekouřili a alkohol pili s mírou, žili v průměru o sedm let déle. Megaanalýza 15 mezinárodních studií z roku 2012, která zahrnovala více než 500 000 účastníků, zjistila, že více než polovina předčasných úmrtí byla způsobena faktory nezdravého životního stylu, jako je špatná strava, nečinnost, obezita, nadměrná konzumace alkoholu a kouření. A seznam podpůrných výzkumů pokračuje.

V čem je tedy náš (velký) problém?
Jak autoři této studie poukazují, v USA mají tendenci utrácet nesmyslně mnoho peněz za vývoj luxusních léků a dalších způsobů léčby nemocí, místo abychom se jim snažili předcházet. To je velký problém.

Odborníci navrhují, že nejlepší způsob, jak lidem pomoci změnit zdravou stravu a životní styl, je na rozsáhlé populační úrovni, a to prostřednictvím úsilí v oblasti veřejného zdraví a politických změn. (Něco jako motocyklové helmy a zákony o bezpečnostních pásech…) Trochu jsme pokročili v oblasti tabáku a transmastných tuků.

V této oblasti se ovšem velký průmysl hodně brání. Pokud budeme mít směrnice a zákony, které nám pomohou žít zdravěji, velké společnosti nebudou prodávat tolik fastfoodů, chipsů a limonád. A společnosti, které chtějí vydělávat peníze na úkor lidských životů, to velmi rozčiluje.

zdroj:health.harvard

2 komentáře: „Zdravý životní styl:5 tipů na delší život

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.